Geruchten

We kregen een brief.

Briefschrijver, laten we hem “correspondent” noemen, had iets te doen in Beetsterzwaag. Een lezing die begon om zeven uur. Vraag: hoe kom je in die plaats? Met de bus. Wat deed onze correspondent? hij ging naar het busstation en vroeg een dienstregeling.  Die kon niet geleverd worden. Want de lijn werd gereden door QBUZZ en niet door Arriva. Dus gevraagd: “waar is het Q-Buzz loket? Antwoord in Groningen. Of in Heerenveen.  Ja de correspondent was even vergeten dat de bussen niet meer een dienstverlening zijn, maar een winstobjekt. Ze zijn bij inschrijving naar de hoogste bieder gegaan. Er was nog een mogelijkheid om te weten te komen hoe laat de bussen gingen. Dat was op Internet. Q-buzz ingetypt en warempel ze hadden een pagina. De briefschrijver kon kiezen uit de gewone dienst en een sneldienst. Winst circa 10 minuten. Daar ging het niet om. Onze briefschrijver wilde zo dicht mogelijk bij het begin van de lezing aankomen. In de kou staan daar had hij geen zin in.  Hij schoof wat met de tijden en daar kwam het volgende uit.

Enkel heen, retours bestaan niet meer € 7,35 en terug evenveel, maar dan moest  hij in beide gevallen een half uur rondhangen, voor hij in B. terecht kon. De sneldienst sloot beter aan, maar de prijzen pasten onze correspondent nog minder. Daar was de rit € 9,90. Bijna 10 Euro!  En terug was het zelfde bedrag. Het was hem gewoon te veel. Hij moet ook maar rondkomen van een bedrag dat in guldens binnekomt, omgerekend naar Euro’s. Maar het geld gaat er niet per gulden uit, het gaat er per euro uit en dat is meer dan het dubbele.
Hij rekende een Euro is 2,2 en nog wat gulden. Dus omgerekend zou de sneldienst hem 44 GULDENS kosten en hij rekende er 10% inflatie bij, dat was 48 harde ouderwetse Hollandse guldens. Dat is een bedrag aan benzine dat je met een auto niet verrijdt. Onze correspondent heeft na lang nadenken besloten maar op de fiets te gaan. Half 12 ‘s nachts was hij weer terug in Leeuwarden.

ALS HET AAN HET OPENBAAR VERVOER LIGT IS JE WOONPLAATS TEGENWOORDIG EEN GHETTO, WAAR JE NIET MEER IN EN UIT KUNT.

COMMENTAAR VAN BLUT:

Het is niet in het belang van de gewone man dat het vervoer van personen door geprivatiseerde bedrijven wordt gedaan. Dat wisten we al lang. Gemeentes en provincie verschuilen zich hierbij achter Europeese regels: Bij een zo hoog bedrag moet het o.v. aanbesteed worden. Wie het laagst inschrijft, krijgt de lijnen en de Staten, Gedeputeerden en Raden menen dat het zo goedkoop blijft en ze schuiven het geld naar Arriva, Q-Buzz en andere winstjagers. Over drie jaar is het weer zo ver. Wij van BLUT zouden de provincie voor willen stellen om de buslijnen in kleinere kavels of per lijn te laten inschrijven, dan blijf je onder de Europeese norm en dan kun je het vervoer weer in eigen hand nemen.  Want als je in het groot laat aanbesteden dan zit er ook nog de verrassende voorwaarde bij, dat de nieuwe inschrijver ( de oude denk ik ook) met nieuwe bussen moeten gaan rijden. Inderdaad de Europese Unie is een bond van industriëlen. Dus kunnen er weer bussen worden gebouwd. Maar of dit in de Unie gebeurt is niet zeker. Wat wel zeker is, dat is het feit dat de bussen waar u nu in zit over een paar jaar zullen rijden in Kroatië, Gambia, België of Tsjetsjenië, om maar een paar uitlaatkleppen te noemen. Verkocht met verlies natuurlijk en de nieuwe gebouwd voor veel te veel geld.

Als gemeenten en provincies door de truc van kleine kavels het vervoer aan zich weten te houden dan kunnen er kleine bussen rijden buiten de spitsen, dan kunnen de kosten omlaag en dan kan de gemeente zich weer richten op de taak waarvoor ze geschapen is: het verlenen van diensten aan de eigen mensen, waaronder het openbaar vervoer. Want anders en dat zijn we met onze correspondent eens: moet de passagier voor de kosten opdraaien. Als de markt het regelt is de burger de dupe. en wij van Blut weten maar al te goed hoe weinig de mensen nog uit te geven hebben om een krap bestaan vol te houden. Hoewel het een beetje buiten het werkgebied van Blut ligt, vonden we dat we dit wel mochten melden op deze webside.

ZEGT HET VOORT!